A| B| C| D| E| F| G| H| I| J| K| M| N| O| R| S| T| U| Y| Z| Számok

A

AGATSU "Ön-győzelem." Az Alapító szerint a helyes (igazi) győzelem (masakatsu) a magunk fölött kivívott győzelem (agatsu). Az Alapító egyik mondása : "Masakatsu agatsu -- Önmagunk legyőzése az igazi győzelem."
AI harmónia, egyesülés
AI Szeretet A szeretet szelleme a harmónia szelleme. Nem önző, korlátozott hatás egy bizonyos személy vagy csoport iránt, de mindent felölelő, részvételi szeretet minden dolgok iránt
AIKI egyesülés a kivel Az univerzum minden eleme pozitív és negatív kivel való egyesülés által keletkezik. Az AIKIDO gyakorlói arra törekednek, hogy saját KI-jüket összhangba hozzák mind partnerük, mind a tágabb környezet KI-jével
AI HANMI egyező állás, mindkét fél azonos lába van elől.
AIKI JINJA Aiki Szentély. Az Alapító szellemét ebben az építményben őrzik Iwamában
AIKIJUTSU A ki-n alapzuló ősi harcművészeti iskola (-> Daito iskola)
AI NUKE "Kölcsönös megszökés." Olyan összecspás kimenetele, melyben mindkét fél elkerüli a sérülést. Ez megfelel az aikido egyik alapelvének, mivel a konfliktus megoldódik, bármelyik fél sérülése nélkül
AIKI OKAMI Az Aiki Nagy Szelleme Azon eszmék végső szimbóluma, amelyeket az Alapító a legnagyobb tiszteletben tartott
AI UCHI "Kölcsönös támadás." (együttes támadás vívásban) A japán kardvívásban a védekezésnél sokkal nagyobb fontosságúnak tekintik a támadást. A gyakorlókat arra nevelik, hogy ha összecspnak valakivel, legalább egy ai uchi-t elérjenek. (Ami a modern kendoban érvénytelen találatnak is számít, tehát nem lehet baja belőle az embernek.) Régen persze, ez inkább azt jelentette, hogy mindkét fél súlyosan megsérül, de úgy gondolták, hogy ha azt az egyetlen célt tartják szem előtt, hogy az ellenfelet legyőzzék, még az életük árán is, akor ez elősegíti a győzelmet. Ez a céltudatosság figyelhető meg az ikkyo aikido technikában, ahol belépnek a támadó körzetébe, hogy megvalósítsák a technikát
AIKI TAISO AIKIDO bemelegítő gyakorlat
ARIGATO köszönöm
ASHI láb
ASHI BARAI lábsöprés
ATEMI ütés. Védekező ütés a partner kijének hatástalanítására. A cél nem az, hogy sérülést okozzunk vele, hanem kibillentsük partnerünket az egyensúlyából, így fokozva a technika hatékonyságát
AYUMI ASHI normális járás (egyik lábat a másik elé)

B

BARAI kaszálni, söpörni (mozgás)
BO bot
BOKKEN fakard
BOKUTOO -> BOKKEN Mind a bokken, mind a bokutoo szo fakardot jelent, csak más írásjegy szolgál a "kard" leírására
BU harcos lelkesedés / tűz
AIKIDOBAN BU a bátorságot, az egyenességet és a megfékezhetetlen szellemet jelzi, nem küzdelmet, vetélkedést vagy viszályt
AIKIDO a BU végső kifejezése, ami eredetileg két fegyver találkozásának megelőzését jelentette.
BUDO harcos utak A harcművészetekben gyökerező utak
BUDOKA a harcos út gyakorlója
BUGEI Harci művészet. a hadviselés művészete
BUSHI harcos, szamuráj
BUSHIDO BUSHIK erkölcskódexe

C

CHI föld, szilárd halmazállapotú anyag
CHOKUSEN Egyenes (vonalú). pl. chokusen no irimi = egyenes (közvetlen) belépés CHUDAN a test középső területe
CHUSIN Középpont. Aikidoban főleg a mozgás vagy az egyensúly középontja 

D

DAITO RYU, DAITO RYU AIKI JUTSU Az AIKI JUTSU egyik hagyományos rendszere, ebből fejlődött ki az AIKIDO.
DO út. Japánban minden művészetet, amit azért gyakorolnak, hogy mind technikai, mind szellemi kiforrottságot fejlesszenek, DO-nak tekintenek, "Útnak", ami harmóniát teremt test és szellem között.
DOJO a megvilágosodás helye. Ezt a nevet viselik a Buddhista templomok, és minden edzőterem, ahol Utat gyakorolnak.
DOJO CHO A dojo vezetője. A HOMBU Dojoban jelenleg Ueshiba Moriteru, az Alapító unokája a dojo cho.
DOSHU nagymester. A hagyományos Japán szokást követve a DOSHU rang öröklődik. A második Doshu Ueshiba Kisshomaru (1921-1999), az Alapító fia volt. A jelenlegi Doshu Ueshiba Moriteru, az Alapító unokája
DOZO kérem

E

EISAI japán szerzetes, a zen buddhizmus megalapítója japánban
ERI kabáthajtóka, gallér 

F

FUDO MYO-O Acala, az öt buddhista védőistenség egyike, aki kezében kardot (megsemmisíteni a buddhizmus ellenségeit) a másik kezében kötelet (megmenteni az érző lényeket a káprázat szakadékából, vagy más buddhista pokol állapotból) hordoz. A bölcsesség (kard) és a könyrület (kötél) kétszeres buddhista eszményképét testesíti meg
FUDO NO SHISEI Mozdulatlan testhelyzet, ahol a test nem merev vagy görcsös, gyakorlója mégis kibillenthetetlen
FUDO SHIN "Mozdulatlan elme" A szellemi nyugalom vagy rendíthetetlenség állapota. Az elme ebben az állapotban nyugodt és zavartalan (képletesen "mozdulatlan"). A fudo shin fejlesztéséhez olyan elmét kell fejleszteni, amely a körülmények változásaihoz alkalmazkodik az etikai elvek kompromisszuma nélkül
FUKUSHIDOIN "Segéd vezető, segéd irányító". Tulajdonképpen segédedző.
FUJI szent
FUNAKOGI Evezés
FURI KABURI Kard emelő mozdulat. Metalálható az ikkyo, irimi nage és siho nage technikákban

G

GAESHI Megfordítás, megcsavarás (A "kaeszu" igéből zöngésült alak)
GARAMI kulcs, kulcsolás
GEDAN alsó terület, A test alsó (övtől lefelé eső része)
GENKI Életerő, egszség, energia
GERI rúgás
GI Ruha. Budo iskolákban a dogi ill. keikogi (edzőruha) szó rövidítése. A legtöbb dojoban a judo és karate gi is elfogadott, a lényeg, hogy fehér vászon legyen. (Fekete szatén gí hímzett sárkánnyal mindenképp kerülendő)
GOKKYO Ötödik tanítás
GYAKU Ellentétes, ellenkező (oldal)
GYAKU HANMI ellentétes felállás, a TORI és az UKE egymás tükörképei

H

HAISHIN UNDO a hátra emelés gyakorlata
HAJIME Kezdés, rajta
HAKAMA Szoknyaszerű bő nadrág, Japánban hagyományos nemesi férfi viselet. A budo iskolák közül a kendosok, iaidosok, kyudosok fokozattól föggetlenül viselik. Az aikidosoknál általában mesterfokozatúak viselhetik. Egyes helyeeken a nők fokozattól függetlenül viselik, hiszena gi tulajdonképpen alsóruházat. Egyes dojokban bizonyos kyu fokozat fölött viselhetik a tanítványok
HANMI Állás, testtartás, pozició, félig nyitott felállás. Az alapvető AIKIDO állás, háromszögszerűen helyezkedő lábakkal.
HANTAI másik oldal
HAPPO "Nyolc irány", átvitt értelemben minden irány
HAPPO-UNDO Mozgás nyolc irányba
HAPPO GIRI Vágás nyolc irányba
HASSO egy testtartás, ahol a JO vagy a kard függőlegesen van tartva a vállnál
HEIKI Nyugalom
HENKA WAZA megváltozott technika. Pl. Elkezdünk egy ikkyot, de a végrehajtás közben váltunk irimi nage-ra
HIDARI Bal, bal oldali
HIDARI KAMAE bal oldali felállás
HIJI könyök
HIZA térd
HO gyakorlat
HOMA Tűzszolgálat, buddhista szertartás
HOMBU központ
HOMBU DOJO Központi Edzőterem

I

IAIDO a kard útja (a kardkirántás útja)
IKI lélegzet, szellem, morál, lekesedés. A KOKYU- val ellentétben a légzés fizikai folyamatára utal.
IRIMI belépés

CHOKUSEN NO IRIMI : direkt belépés közvetlenül a partner háta mögé

EN NO IRIMI : köríves belépés

SANKAKU NO IRIMI : háromszögszerű belépés a partner oldalára, majd vele szemben

IRIMI ISOKU : Belépés egy lépéssel

J

JINJA Sinto szentély (templom)
JIU WAZA Szabad gyakorlás, rendszerint több ukéval akikakárhogyan támadhatnak
JO bot
JODAN a test felső szintje
JU lágy
JU JUTSU a lágyság művészete Régi harcmodor, melyből néhány modern harcművészet származik.
JUKEN JUTSU a szurony művészete

K

KAISO alapító. UESHIBA MORIHEIRE való utalás megszokott formája. Gyakran használatos az O-SENSEI, "Nagy tanító" kifejezés is.
KAITEN nyitás és fordulás
KAKARI GEIKO folyamatos munka, a partner megállás nélkül támad (egy vagy több támadóval)
KAMAE alapállás
KAMI istenség, isteni szellem Nincs megfelelője az európai / nyugati vallási szókincsben.
KAMIZA magas ülőhely, a DOJO tiszteletbeli helye, ahol általában az O SENSEI képe, egy SHINTO templom, vagy egy kalligráfia található
KANSETSU WAZA izületek feszítésének, csuklók csavarásának technikái
KARATE közismert harcművészet, KARA= üres, TE= kéz
KATA előre meghatározott forma, formagyakorlat A harcművészetekben, mint tanulási technika használatos.
KATA DORI vállfogás
KATAME WAZA a lefogás technikái, kontrolltechnika (általában a csuklóra irányul)
KATANA japán kard
KATATE DORI egykezes fogás
KEN JUTSU a japán kardvívás művészete
KENDO japán vívás
KERITSU! Felállni!
KI életenergia, Nincs megfelelője a nyugati nyelvekben. A keleti kultúrákban mindenhol fellelhető (filozófia, gyógyászat, művészet, Szellemi- testi kondicionálás).A KI teljes jelentése csak személyes tapasztalás által válhat világossá.
KIAI KI-vel való telítődés. A fizikai síkon a KIAI egy átható kiáltásként jelenik meg, ami a kiáltó saját lényének mélyéről ered. Az "anyagiasodott életerő".
KIBA DACHI lovagló állás
KIRI vágás
KOBUDO régi harcművészet
KOBUKAN az Alapító eredeti edzőtermének a neve ( Tokio)
KOKYU serkentő lélegzet, Hasonló a hindu PRANA elmélethez. Amikor a KOKYU teljes és mély, a lélegző összhangban van az univerzum tevékenységével
KOKYU-HO lélegzet meditáció. Különleges meditációs gyakorlat a szellem lecsendesítése és az igazi KOKYU megteremtése céljából
KOSHI csípő
KOTE csukló
KUBI nyak
KUBI SHIME nyakfogás
KUMI TACHI páros gyakorlatok
KUMIJO páros JO gyakorlat
KYU fokozat, amely megelőzi a DAN fokozatokat
KYUDO az íj útja

M

MA-AI harcos távolság A két fél közötti megfelelő távolság. Függ a termettől és a fegyverektől.
MAE előre
MAE GERI egyenes rúgás előre
MAE UKEMI előre gurulás
MATE Állj!
MAWASHI GERI köríves rúgás
MAWATE Fordulás!
MIGI jobb oldali
MISOGI megtisztulás Különféle szennyeződések eltakarják alapvetően tiszta és isteni természetünket. A MISOGIN keresztül testünket és szellemünket megtisztítva eltávolíthatjuk ezeket a tisztátalanságokat és helyreállíthatjuk eredeti természetünket. Bár a MISOGI rítusok általában víz általi tisztítógyakorlatokat foglalnak magukba (vízesés alatti meditációk), az Alapító minden AIKIDO technikát MISOGI formaként határozott meg
MIZU víz
MOKUSO meditáció
MOROTE -DORI vagy KATATE RYOTE DORI a TORI egyik kezét az UKE két kézzel fogja
MUNA DORI fogás a ruha hajtókájánál

N

NAGARE áramlás. A ki töretlen áramoltatása egy technika végrehajtása közben
NAGE dobás, a dobást végrehajtó személy (TORI vagy SHITE)
NAGE WAZA dobástechnika
NAGINATA görbe alabárdfajta Főleg a nők körében használt harcművészet. 

O

OMOTE előre irányuló, pozitív, szemben
OMOTO- KYO A Nagy Eredet Tanítása A huszadik század elején DEGUCHI NAO és DEGUCHI ONISABURO által alapított vallás. Az Alapító elkötelezett híve volt a harmincas éveinek második felétől.
OSAE leszorítás
OSAE WAZA kontrolltechnika
O-SENSEI Nagy tanító

R

RANDORI rugalmas gyakorlás, szabad, folyamatos munka
REI meghajlás, a tisztelet és hála kifejezésének szokásos módja
RENZOKU folyamatos
RIAI a ken, JO és TAIJUTSU technikák rendszerei közötti összefüggés
RYOKATA DORI kétkezes vállfogás
RYOTE DORI kétkezes fogás, az UKE lefogja a TORI mindkét kezét
RYU iskola

S

SANKAKU háromszög
SATORI feleszmélés, ráébredés
SEIKA TANDEN a Centrum, az egyetlen pont Keleten a fizikai és szellemi központot kb. háromujjnyira a köldök alatt határozzák meg, a SEIKA TANDENBEN. Mivel a fizikai és szellemi erő forrása, KOKYU és KI fejlesztő gyakorlatok által táplálni kell.
SEIZA klasszikus ülő testtartás a harcművészetekben, térdelő ülés
SENPAI oktató (1-3 dan)
SENSEI tanító (3-6 dan)
SHIAI verseny
SHIAI párviadal életre halálra (kiejtésük egyforma, írásjeleikben különböznek)
SHIHO-GIRI vágás négy irányba
SHIKKO térdenjárás
SHIN BU HONRAI FUJI Az Istenek Útja és a Harcos Út eredetileg nem két, különböző ösvény.Az Alapító egyik mondása, ami a SHINTO és BUDO alapvető egységét fejezi ki
SHIZENTAI természetes állás
SHODAN első DAN
SHOMEN-UCHI közvetlen vágás a fejre, a MEN-UCHI elnevezés szintén használatos
SOKUMEN oldal, oldalsó
SOREMADE Állj! Gyakorlatok vége!
SOTO külső
SUBURI partner nélküli gyakorlatok karddal, vagy bottal. Egyszerű mozdulatok.
SUMI OTOSHI ledöntés
SUWARI WAZA azok a technikák, ahol mindkét fél térden dolgozik

T

TACHI álló helyzet
TACHI WAZA azok a technikák, ahol mindkét fél állva dolgozik
TAI test
TAI NO HENKA légző mozgás
TAI NO TENKAN a test fordítása
TAI SABAKI köríves kitérés
TAKEMUSU a SHINTO irodalomban, mint Japán legyőzhetetlen harcművészete szerepel. A művészet tehát nagyszámú technikák szabad sokasodása isteni akaratnak megfelelően
TAKEMUSU AIKI Az AIKI Kimeríthetetlen Forrása. Az Alapító szóhasználata az AIKIDO korlátlan teremtőerejére.
TAMA NO O az élet fonala
TANDEN has tájéka (a HARA elnevezés szintén használatos)
TANTO kés
TATAMI gyékényszőnyeg
TEGATANA kardkéz, a kéz "kardéle". Mivel az AIKIDO technikák a kardvívás mozdulatain alapulnak, a kéz a kissé széttárt és nyújtott ujjakon keresztül kit áramoltatva kardként használható
TEKUBI csukló
TENCHI ég és föld. Általános kifejezés az AIKIDO-ban. Úgy tekintheted önmagad, mint egy kicsinyített univerzum, gyökereid a földbe eresztve, míg az ég felé terjeszkedsz
TENKAI ASHI fordulás
TENKAN ASHI tengelyen fordulásos lépés
TSUGI ASHI lépés, a lábak csúsztatása, anélkül, hogy egyiket a másik elé tennénk
TSUKI ütés

U

UCHI belső
UCHI vágás
UCHI DESHI belső tanítvány. Olyan tanítvány, aki a DOJO-ban lakik és napi 24 órán át, mint a mester tanítványa és segédje végzi tevékenységét
UDE kar
UKE aki a technikát fogadja
UKEMI esés, gurulás
URA hátra, hátra irányuló, negatív, rejtett rész
USHIRO hátra
USHIRO UKEMI gurulás hátrafelé

Y

YAME Állj!
YOKO oldal
YOKOMEN oldalsó
YOKOMEN UCHI oldalsó vágás a fejre

Z

ZANSHIN töretlen koncentráció
ZANSHIN a technika "végigkövetése". A KI töretlen áramlása végig összeköt téged és partneredet még a dobás után is, ugyanakkor készen állsz bármely más, újonnan indított támadást fogadni.
ZAREI üdvözlés ülve

SZÁMOK

  1. ICHI
  2. NI
  3. SAN
  4. SHI
  5. GO
  6. ROKU
  7. SHICHI
  8. HACHI
  9. KU
  10. JU